Healthy Fruit Smoothies

Pít sladké ovocné šťávy při cukrovce vyvolává obavy. Jejich vliv na zdraví ale překvapí

Kolem konzumace ovoce a ovocných šťáv u lidí s cukrovkou neustále visí mnoho otazníků. Lidé asi nejčastěji řeší otázku, zda mohou konzumovat ovocné šťávy, i pokud trpí cukrovkou. V ovoci je přeci mnoho cukru, ale na druhou stranu se jedná pouze o přírodní cukry, které tělo do jisté míry potřebuje. Tak jak to s nimi je? Měli by se jim cukrovkáři raději vyhýbat, nebo si mohou dopřát trochu ovocné šťávy? Odpověď najdete v tomto článku.

Vhodnost konzumace přírodních cukrů

Je všeobecně známo, že odborníci doporučují konzumovat ovoce pouze v omezeném množství a ideálně dopoledne. Obsahuje sice přírodní cukry, ale pořád se jedná o cukry, které tělo musí mít možnost spálit. Když to nestihne, než si půjdete lehnout, dochází k ukládání tukových zásob a můžete pozorovat přibývání na váze. Tento efekt je samozřejmě mnohem vyšší při konzumaci průmyslově vyrobených cukrů, ale pozorovat jej můžete poměrně snadno i u cukrů přírodních. Právě proto by měla být obecně konzumace ovoce v mnohem menší míře než konzumace zeleniny, které se doporučuje jíst denně mnohem více. Tohle všechno ovšem platí u zdravých lidí, jak je to u lidí s cukrovkou? Mohou také konzumovat ovoce v omezené míře a ve vhodné denní době?

Mohlo by vás zajímat:  Trend zero waste myslí na přírodu a udržitelný způsob života
Zdroj obrázku: Freepik

Ovocná šťáva a cukrovka

Možná vás to překvapí, ale pro cukrovku žádného typu není zakázaná konzumace ovoce. Je sice sladké, některé druhy obsahují více cukru než jiné, ale u každého druhu ovoce platí, že má jeho šťáva nízký glykemický index. Čerstvé ovoce je naopak v přiměřené míře při konzumaci v dopoledních hodinách vítáno, neboť obsahuje mnoho vlákniny, která jednak zvyšuje pocit plnosti těla a za druhé také snižuje vstřebávání cukrů do těla. Velmi vhodná je například šťáva z jablek či hroznového vína a borůvek. Pokud tedy máte jako diabetik chuť na sladké, dejte si raději ovoce, než abyste konzumovali klasický bílý či třtinový cukr. Ať už si dáte cokoli, nikdy nebude glykemický index vyšší než třeba u třtinového cukru.

Zdroj: https://www.diabetes.co.uk/food/juice-and-diabetes.html
Přidat na Seznam.cz