Pět tipů pro dokonalou domácí marmeládu: už nikdy nebudete chtít jinou

Domácí džemy a marmelády jsou výtečné k snídani, chutnají skvěle v dezertech nebo v dortech, ale také jsou úžasným doplňkem k pečenému masu. Dokonce se přidávají také do omáček nebo se jimi ozvláštňují nápoje. Jak ale vytvořit tu nejlepší domácí marmeládu, jak vytěžit z ovoce maximum, aby výrobek potěšil v průběhu zimy, kdy je čerstvé ovoce drahé a kupované produkty plné cukru a přidaných látek? Inspirujte se pěti tipy, díky kterým bude vaše marmeláda vynikající.

Různé druhy podle ovoce

Čím se řídit při výběru džemu nebo marmelády? Zatímco lidově se říká ovocné zavařenině džem i marmeláda, evropská legislativa stanovuje pro džem obsah ovocné složky ve výši 35 procent, u marmelády zase musí alespoň 20 procent objemu pocházet z citrusů. V domácím prostředí je základem ovoce, cukr a želírovací cukr, případně citronová šťáva či kyselina citronová. Právě v tom je rozdíl oproti kupovaným produktům, které obsahují ještě přidané látky, dochucovadla nebo jiná pojiva. Dále se výrobky dělí na jedno- a dvousložkové, existují také vícesložkové, v takovém případě se konzumenti řídí už pouze chutí.

Zdroj obrázku: Freepik

Pozor na cukr

Marmelády nebo džemy patří mezi kalorické bomby, protože obsahují velké množství cukru. Výrobky s označením „nízký obsah cukru“ jej obsahují až 50 procent, přičemž ty s „vysokým obsahem cukru“ i přes 65 procent. U doma připravovaných lze míru ovlivnit přidáním nebo ubráním množství cukru. U ovocných zavařenin je nutné také počítat s tím, že při zpracování došlo k znehodnocení vitamínů nebo prospěšných látek, nelze tedy srovnávat čerstvé ovoce se zavařeninou. A jak docílit nejlepších výsledků při domácí přípravě?

  1. Pro nejlepší výsledek používejte pouze čerstvé ovoce bez známek hnědnutí, hnití, skvrn či jiného zabarvení.
  2. Kusy musí být zcela zralé, sladké a šťavnaté. Dostatečně zralé ovoce obsahuje více fruktózy, která je lépe stravitelná, nemusí se pak tolik doslazovat cukrem. Dobře vyzrálé ovoce také dodá zavařenině lepší chuť.
  3. Ovoce s tmavou barvou slupky dodá domácímu výrobku vyšší nutriční hodnotu, protože při zpracování borůvek, ostružin, černého rybízu, švestek nebo hroznového vína zůstávají uchovány polyfenoly, což jsou antioxidanty se silným účinkem.
  4. Namísto želírovacích cukrů, kupovaného pektogelu nebo kyseliny citronové je vhodnější použít zdravějších alternativ v podobě čerstvé citronové nebo limetkové šťávy.
  5. Chuťovou jedinečnost zajistí také různé druhy koření, v domácím prostředí se může experimentovat s množstvím cukru i s jednotlivými složkami. Výtečně chutnají třešňový džem se zázvorem nebo švestkový s jablky se skořicí nebo s hřebíčkem, malinový zase ozvláštní vanilka, jahodový naopak kardamom.
Zdroj: https://www.lazzaris.com/en/magazine/how-to-make-jam-at-home/
Přidat na Seznam.cz