Ripe Yellow Bananas Wicker Basket Fruit Market Store

Banány jsou bohaté na vitamíny a vlákninu, lidé s nemocnými ledvinami by je ale jíst neměli

Charakteristická žlutá barva a tvar půlměsíce jsou známé po celém světě. Banán je jednoznačně jeden z nejoblíbenějších druhů ovoce na světě. Ne každý však může jíst toto tropické ovoce bez omezení. Banán má velké množství kalorií, ale také vitamínů.

Nutriční hodnoty

Toto tropické ovoce je zdrojem vlákniny, hořčíku, manganu, mědi, draslíku a vitamínů B6 a C. Banány se používají především pro potravinové účely. Můžete jíst pouze ovoce bez předchozího tepelného zpracování nebo ho přidat do koláče, dezertu, ovesné kaše, koktejlu a mnoha dalších jídel. Banány se často používají také v medicíně a kosmetice (například k léčbě popálenin).

Mohlo by vás zajímat:  Stačí trocha betonu, igelitové pytle a vznikne dokonalý zahradní chodníček, který by od firem stál majlant

Banány, stejně jako většina ovoce, sestávají především z uhlohydrátů. Jejich typ je neoddělitelně spojen se zralostí ovoce. Méně zralé banány, které se vyznačují zelenou barvou, mají odolnější škrob a vlákninu, což znamená, že po jejich konzumaci se budeme cítit sytí déle. V případě zralých banánů, tedy silně žlutých nebo s tmavými skvrnami, se zvyšuje obsah cukru a glykemický index.

Zdroj obrázku: Freepik

Tito lidé by se měli banánům vyhýbat

Banány obsahují vitamíny a minerály potřebné k fungování lidského těla. Většina lidí může jíst banánové ovoce bez překážek, ale existují skupiny, které by měly omezit konzumaci těchto žlutých plodů. Nejprve ze všech by se banánům měli vyhnout lidé, kteří dodržují dietu s nízkým obsahem uhlohydrátů. Nízký obsah bílkovin a tuků v porovnání s relativně velkým množstvím uhlohydrátů znamená, že banány mohou narušit rovnováhu makronutrientů.

Mohlo by vás zajímat:  Bobule goji jsou zdravé, při správné konzumaci ale pomohou dokonce zhubnout

Dále se nedoporučuje kombinace banánů s léky, jako jsou ACE inhibitory (enalapril) či spironolakton. Je to kvůli přítomnosti velkého množství draslíku v těchto plodech, které v kombinaci s výše uvedenými sloučeninami mohou být pro tělo nebezpečné. Vysoké hladiny draslíku v banánech jsou také rizikové pro lidi s problémy s ledvinami. Je tomu tak proto, že v takových případech nedochází k normálnímu vyloučení draslíku z krve.

Zdroje: https://www.balancebymolly.com/blog/tag/who+should+avoid+bananas
https://www.medicalnewstoday.com/articles/271157
Přidat na Seznam.cz