Potatoes 544073 1280

Známá levná příloha není pro každého. I při dodržení zdravé přípravy může v těle nepáchat mnoho škod

Nejoblíbenější česká příloha – brambory. Jedna z prvních potravin, které dáváme kojencům. Může je ale jíst opravdu každý? Brambory jsou levné a chutné, dají se připravit na různé způsoby. Jejich příprava je rychlá a snadná. Jaké mají ale negativní dopady na naše zdraví?

Nutriční hodnoty brambor

Brambory obsahují velké množství vitamínu C i B6, dále velké množství hořčíku, draslíku a také fosforu. Jsou velkým zdrojem vlákniny, která je důležitá pro správnou funkci trávicího systému. Vláknina dodává pocit sytosti a podporuje trávení. Brambory jsou mimo jiné účinné v boji s vysokým cholesterolem.

Mohlo by vás zajímat:  Do salátů i smoothie. Špenát posílí imunitu, podpoří trávení, především ale rozzáří pokožku

Glykemický index brambor

Brambory mají vysoký glykemický index, jeho hodnota se liší u daných odrůd brambor, ale může být až 95. Obecně platí, že nejvyšší glykemický index mají brambory čerstvě uvařené – jak ve formě šťouchaných brambor, na loupačku, tak i ve formě kaše. Pokud chceme, aby se u brambor glykemický index snížil, musíme uvařené brambory nechat do druhého dne přes noc v lednici. Je vhodné si kupovat mladé brambory, které mají GI nižší.

Mohlo by vás zajímat:  Bohatá úroda mrkve zajistí nálož vitaminů na celou zimu. Stačí ji správně uskladnit
Zdroj obrázku: Pixabay

Při jakých nemocech jsou brambory nevhodné?

Brambory nejsou vhodnou potravinou pro lidi trpící cukrovkou 2. typu nebo pro lidi s inzulínovou rezistencí. Cukr v bramborách totiž rychle zvyšuje hladinu glukózy v krvi. Brambory se nedoporučují ani lidem s nadváhou, jelikož po konzumaci brambor rychle pocítíme hlad. Pokud trpíte plynatostí či zažívacími potížemi, také se raději bramborám vyhněte. Brambory se totiž řadí mezi lilkovité rostliny, které obsahují solanin. Tato látka může zapříčinit průjem i zvracení. Také velký obsah škrobu v bramborách může způsobovat plynatost a zažívací potíže.

Mohlo by vás zajímat:  Dýňová semínka jsou nejenom doplňkem jídel, konzumace zajímavým způsobem upevňuje zdraví

Jak brambory připravit, aby neztratily cenné vitamíny a minerály?

Brambory dušené a loupané přicházejí během přípravy až o 25 % vitamínů a minerálů. Během procesu smažení přijdou brambory až o 45 % svých cenných látek. Nejvhodnějším způsobem přípravy brambor je vaření brambor ve slupce, při této úpravě si pak brambory uchovají až 80 % svých cenných látek.

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/are-potatoes-healthy
Přidat na Seznam.cz