Front View Raw Yellow Corns With Peels Corn Seeds White Corn Food Meal Raw

Kukuřice se stala důležitou součástí kuchyní po celém světě

Kukuřice v dřívějších dobách sloužila především jako krmivo pro dobytek a drůbež. Dnes tuto potravinu využíváme ke konzumaci. Pravděpodobně domovskou zemí kukuřice je Mexiko a další státy Střední a Jižní Ameriky. Do Evropy byla přivezena z Nového světa mořeplavci, konkrétně do Španělska. Oblíbená je především mezi dětmi, ale i dospělí ji mají rádi. Známe ji v mnoha podobách, ať už ve formě kukuřičné mouky, lupínků, mražené nebo sterilovaná kukuřičná zrna používaná v mnoha pokrmech. Kam tedy spadá kukuřice, do obiloviny nebo zeleniny?

Mohlo by vás zajímat:  4 kroky k ekologické zahradě, která prospívá drobným živočichům

Obilovina

Kukuřice patří do skupiny celosvětově nejvýznamnějších obilovin. Z kukuřičného zrna se vyrábí mnoho výrobků. Mezi ně patří škrob, mouka, krupice, strouhanka, těstoviny a další rozmanité výrobky. Jedná se také o důležitou ingredienci při výrobě lihu, kukuřičného sirupu nebo oleje. Kukuřičné zrno neobsahuje lepek, takže je důležitou součástí jídelníčku bezlepkových diet. Krupice z kukuřice je důležitá pro tvorbu na Balkáně tolik oblíbené kukuřičné kaše. V Mexiku je v oblibě tortilla, tedy placka z kukuřice. Její využití ve světě má mnoho podob.

Mohlo by vás zajímat:  Mnoho lidí netuší, že na své zahradě pěstují tato chutná a silná afrodiziaka
Seeds Sweet Corn Wooden Table
Zdroj obrázku: Freepik

Zelenina

Jako zeleninu známe kukuřici pod názvem „kukuřice cukrová“. Ke konzumaci slouží především klasy, které se sklidí dříve, než ztvrdnou. V této době obsahují zrna zhruba 70-80 % vody. Zrna kukuřice se dají konzumovat syrová nebo vařená. Kromě zmrazení jsou oblíbenou součástí rizot, zeleninových či masových směsí, salátů nebo placiček. Velmi chutnou je krémová kukuřičná polévka. Skvělé chutná i v polívce s mrkví nebo kuřecím masem.

Nutriční složení

Předchozí řádky ukazují na to, jak kukuřice změnila své využití v kuchyni. Hlavní živinou v kukuřici jsou sacharidy. Na 100 g připadá:

  • 16 g sacharidů,
  • 1,2 g tuků,
  • 3 g bílkovin,
  • 4 g vlákniny.
Mohlo by vás zajímat:  Znáte metodu krechtování? Může vám pomoci správně uskladnit brambory

Celkově kukuřice obsahuje 86 kcal a obsahuje i další živiny, které jsou v řádech miligramů. Nezapomínejme na přítomnost vitamínů A, B1, B2, B3, B6, C, E a kyseliny listové.

Zdroj: https://nebraskacorn.gov/cornstalk/research/history-of-corn-from-ancient-grain-to-modern-maize/
Přidat na Seznam.cz