Brambory, rýže i těstoviny jde jednoduše nahradit zdravější variantou. Prázdné kalorie už nebudou problém

Příliš sacharidů s vysokým glykemickým indexem ve stravě? V tomto směru řeší jídelníček především lidé na dietě, ale také pacienti s cukrovkou nebo inzulínovou rezistencí. Menu sestávající z těchto potravin vede u obézních lidí k ještě většímu nárůstu hmotnosti. Ale jak vyměnit tyto přílohy za jiné, které mají nižší glykemický index, přitom zasytí a doplní do těla důležité živiny, vitamíny a minerály? Výtečných alternativ je mnoho, stačí je vyzkoušet!

Brambory? Raději pyré z fazolí nebo bobů!

Brambory a výrobky z brambor patří mezi nejtypičtější tuzemské přílohy, protože se dokonale snoubí s masem i s omáčkami. Většina tradičních pokrmů je spojená s bramborami, řízek se podává s vařenými, holandský řízek zase s kaší, na Vánoce je zvykem smažený kapr s bramborovým salátem. Brambory obsahují sacharidy, způsobují výkyvy hladiny cukru v krvi, k tomu jsou kalorické, protože jsou ještě doplňovány o majonézu nebo rozpuštěné máslo. A čím je nahradit? Skvělou alternativou je kaše z vařených bílých fazolí nebo bobů, které obsahují vlákninu, bílkoviny a blahodárné flavonoidy, k tomu mají nízký glykemický index.

Zdroj obrázku: Freepik

Namísto rýže květák

Je sice bezlepková, ale dosti kalorická, nadto s vysokým glykemickým indexem. Rýže je oblíbená pro svou jemnou chuť, ale klasickou bílou se doporučuje nahradit tou celozrnnou, hnědou nebo černou. Nejvhodnější alternativou je pak příprava rýže z květáku, protože ten je méně kalorický a obsahuje vlákninu, minerály a vitamíny skupiny B. Jak se květáková rýže připravuje? Květák se omyje a nastrouhá na hrubém struhadle a může se přímo podávat. Příjemně křupe, hodí se k omáčkám, k masu i do zeleninových salátů.

Cuketové těstoviny jsou zdravější

Těstoviny nejsou vhodné pro celiaky, kteří drží bezlepkovou dietu, ale měli by se jim vyhýbat též pacienti s kardiovaskulárními obtížemi, s metabolickým syndromem nebo lidé s nadváhou. Běžné těstoviny mají příliš vysoký glykemický index, proto nejsou vhodné při inzulínové rezistenci. Vhodnou náhražkou jsou pak cuketové nudle, které mají pouhých 17 kalorií na 100 gramů, zatímco těstoviny mají asi desetinásobek. Cuketa se nastrouhá na dlouhé spirálky nebo proužky, povaří se v osolené vodě po dobu tří minut a může se podávat jako těstoviny s rajčatovou nebo sýrovou omáčkou.

Zdroj: https://thehealthyfish.com/low-carb-alternatives-to-rice-pasta-and-potatoes/
Přidat na Seznam.cz