Známé a chutné potraviny nám nejenom na Vánoce způsobí bolestivé pálení žáhy

Odborně gastroezofageální reflux je jednou z civilizačních chorob dnešní společnosti. Jeho příznaky lze však jednoduše zmírnit změnou stravovacích návyků. Výživová poradkyně Kimberly Tessmerová ve své knize „Reflux“ zmiňuje potraviny, které mohou pálení žáhy vyvolat. Pokud se jim budeme vyhýbat, můžeme se těchto nepříjemných pocitů zbavit. Můžete začít tímto seznamem.

Zdroj obrázku: Pixabay.com
  1. Citrusy, rajčata a košťálová zelenina. Přestože ovoce a zelenina jsou velmi zdravé, některé z nich mohou způsobit nebo zhoršit příznaky refluxu. Mezinárodní institut zdraví identifikoval citrusové plody, jako jsou pomeranče, citrony, limety a grapefruity, stejně jako rajčata a rajčatové výrobky, jako hlavní spouštěče kyselého refluxu. Tyto potraviny jsou velmi kyselé a mohou způsobit pálení žáhy u lidí, kteří k tomu mají predispozice, a to zejména, pokud se konzumují nalačno. Dále také košťálová zelenina, jako je brokolice, květák, zelí a růžičková kapusta, vytváří plyny, které se v žaludku hromadí a mohou také snadno způsobit pálení žáhy. Sledujte, jak se cítíte po požití těchto potravin a zda by nebylo lepší se jim příště raději vyhnout.
  2. Syrový česnek, cibule a některá koření. Nejenom čerstvý česnek, ale i sušený nás může podráždit. Z koření například máta, hořčice a muškátový oříšek. Pikantní nebo kořeněná jídla a koření, jako je chilli, kari, kořeněné omáčky a paprika, mohou dráždit jícen a způsobit pálení žáhy. Vyhýbání se těmto jídlům sníží také riziko vzniku žaludečních a jícnových vředů. Co se týká máty, nejen mátový čaj, ale i například žvýkačky, bonbóny či zubní pasty nás mohou pozlobit.
  3. Káva. Názory na kávu jsou stále rozděleny, ale je známo, že může způsobit uvolnění dolního jícnového svěrače a způsobit reflux. Káva je velmi kyselá a stimuluje vylučování trávicích kyselin. To platí také pro kávu bez kofeinu, protože další látky v ní mohou přispívat ke zhoršení příznaků. Výzkum ukázal, že káva bez kofeinu zvyšuje produkci kyselin ještě více než káva s kofeinem. Stojí za to sledovat, jak vaše tělo reaguje na tento nápoj. Dobrou zprávou je, že jsou na trhu k dostání také „méně kyselé“ verze kávy. Pozor také na kofeinové nápoje a limonády.
  4. Mastná a smažená jídla. Potraviny s vysokým obsahem tuku nejsou obecně kyselé, takže pálení žáhy s nimi často není spojeno, ale pacienty se sklonem k refluxu můžou velmi zatěžovat. Smažené, rychlé občerstvení s vysokým obsahem tuku, sýry, steaky a kuřecí křidélka náš žaludek déle zpracovává a vyžadují více trávicích kyselin, což zpomaluje vyprazdňování žaludku a může uvolňovat jícnový svěrač. Nasycené mastné kyseliny bychom neměli konzumovat z mnoha zdravotních důvodů, proto zkuste zvolit lehčí jídla, jako je kuře bez kůže, mořské plody, fazole, libové červené maso a mléčné výrobky s nižším obsahem tuku. Nezdravé a nebezpečné trans-tuky mohou způsobit onemocnění jícnu a je třeba se jim ve stravě vyhnout. To prospěje nejen refluxu, ale také vaší hmotnosti a celkovému zdraví. Trojitý bonus!
  5. Čokoláda. Všichni milujeme čokoládu, která bohužel může způsobit pálení žáhy. Je to proto, že obsahuje chemickou látku zvanou methylxanthin, která uvolňuje svaly mezi jícnem a žaludkem. Také obsahuje kofein a další stimulanty, jako je theobromin, plus hojné množství tuku a kakaa – všechny tyto složky mohou zhoršit kyselý reflux. Tmavá čokoláda je určitě zdravější, ale stále je to čokoláda a není vhodná pro lidi s pálením žáhy. Existuje však šance, že čokoláda nebude na vašem seznamu zakázaných produktů! To musíte vyzkoušet.
  6. Sycené nápoje. Drobné bublinky v našich oblíbených nápojích se zdají být tak neškodné, ale často zhoršují příznaky refluxu. Zvětšují se v žaludku, což zvyšuje tlak na jícnový svěrač, což způsobuje říhání, a to zase otevírá svěrač a může způsobit pálení žáhy. Sycené nápoje také často obsahují již zmíněný kofein. Nejlepší je nahradit je čistou vodou. Malá sklenice vody po jídle může zředit žaludeční kyselinu a snížit tak riziko refluxu. Voda může také zmírnit pocit pálení žáhy tím, že vymyje žaludeční kyselinu z vašeho jícnu.
  7. Víno, pivo a jiné vaše oblíbené nápoje mohou z pěkného večera udělat noční můru, zvláště pokud k tomu přidáte vydatné jídlo. Většina alkoholických nápojů je kyselá a alkohol navíc uvolňuje a otevírá jícnový svěrač. Stimuluje také produkci žaludečních kyselin a citlivost jícnu na jejich působení. Pokud si chcete užít večerní drink, měli byste dbát na dostatek vody a vyhněte se dalším kyselým nápojům (například džusy nebo nápoje s obsahem kofeinu). Vybíráte-li mezi bílým a červeným vínem, zvolte bílé, to je méně kyselé.
Zdroj obrázku: Pixabay.com
Komentáře
Přidat na Seznam.cz