Closeup Sprouted Arugula Grow Wet Linen Mat

Zdravé klíčky dodají po zimě sílu a energii. Přivítejte jaro s chutí

Zdravé a moderní? Klíčky a různé druhy výhonků jsou známé lidstvu tisíce let, už ve starověku měli učenci povědomí o prospěšnosti chlorofylu z raných zelených výhonků. V tuzemsku jsou naklíčená semínka a zrna možností, jak posílit obranyschopnost těla po zimě, kdy ještě není na pultech zelenina nebo ovoce, případně se musí dovážet z druhého konce světa a podle toho vypadají ceny. Výběr klíčků se neustále rozšiřuje, bohatá nabídka v obchodech může doplňovat vlastní sklizeň. Jaké rostlinné klíčky jsou nejzdravější a kolik jich za den konzumovat?

Ideální zdroj prospěšných živin

Klíčky a výhonky se objevují v nabídce obchodů až v posledních několika letech, přičemž jsou oblíbené zejména u vegetariánů nebo veganů. Rozmanitý výběr potěší všechny strávníky, kteří chtějí doplnit potřebné živiny po zimě a v plné síle vyrazit vstříc jaru. Obsahují velmi blahodárné látky, vitamíny, minerály, antioxidanty, vlákninu, k tomu jsou nízkokalorické. Oblíbené mungo klíčky mají okolo 50 kcal na 100gramové balení. Jejich výhodou je rozmanitost chutí i účinky, kterými se jednotlivé druhy pyšní.

Mohlo by vás zajímat:  Připravte svou zahradu na letošní sezonu. Jak na to?
Zdroj obrázku: Freepik

Naklíčit lze takřka cokoli

Jaké klíčky jíst a které jsou prospěšné? Klíčení patří mezi základní vývojové fáze rostlin, naklíčit tak lze různé druhy, ale některé mohou být jedovaté nebo nepoživatelné. Nedoporučuje se konzumovat klíčky ze semínek rajčat, paprik, lilků nebo brambor. Také je třeba dbát na maximální denní dávku, která se pohybuje mezi 30 a 50 gramy. Horší stravitelnost, nebo dokonce zpomalení metabolismu totiž při vyšších dávkách můžou způsobit trávicí potíže, bolesti břicha nebo otravu při kontaminaci semínek patogeny nebo nebezpečnými látkami, jako jsou E. coli a původci salmonelózy nebo listeriózy.

Mohlo by vás zajímat:  S pavouky je spojeno mnoho mýtů. Nejsou nebezpeční a milují čistotu

Druhý klíčků vhodných ke konzumaci

Klíčky se mohou přidávat do studených pokrmů, například zeleninových salátů, nebo na maso, do těstovin či jako ozdoba na přílohy. Oblíbené jsou ředkvičkové klíčky, které se prodávají nejčastěji ve variantě červené ředkvičky nebo zelené čínské. Oba druhy mají velké množství vitamínu C, kromě toho jsou zdrojem vitamínů skupiny B a hořčíku. Obdobně jsou populární pro obsah vitamínu C slunečnicové, které mají navíc velké množství vlákniny, nebo vojtěškové či brokolicové, které zahrnují i vitamín A nebo železo. Symbolem jara jsou pak bezpochyby řeřichové klíčky, které poskytují vitamín K, dále A a C, z minerálů pak draslík.

Zdroj: https://www.webmd.com/diet/sprouts-good-for-you
Přidat na Seznam.cz