Nebojte se zařadit bob do svého jídelníčku. Dodá mnoho dobré energie a posílí kosti

Do čeledi bobovitých patří bob obecný pravý, kterému se také říká zahradní a který se pěstuje jako potravina, a další druhy bobu, které slouží zvířatům jako krmivo. Tradice konzumace bobu v naší zemi není příliš velká, pěstuje se pouze na poměrně malém území. Patří však typicky například do středozemní kuchyně, kde se s ním můžete běžně setkat. Přestože u nás bob není jako potravina tolik rozšířen, je dobré věnovat mu pozornost, protože může zlepšit zdraví.

Něco o zahradním bobu a jeho přínosu

S bobem se můžete setkat ve formě mladých zrn, která jsou měkká a je možno je jíst zasyrova, dále v podobě lusků a nejčastěji ve formě suchých semen. Tato suchá semena obsahují řadu zdraví prospěšných látek, zejména kyselinu listovou, některé vitaminy patřící do skupiny B a v neposlední řadě také velké množství bílkovin.

Zdroj obrázku: Freepik

Pokud máte možnost konzumovat mladá zrna, získáte bohatý zdroj železa, vitaminu C, hořčíku, vápníku, zinku, draslíku a fosforu. Konzumace bobu zabraňuje nežádoucímu odvápňování kostí a osteoporóze a také pomáhá proti zácpě.

Jak lze bob připravit

Pozor na to, že ačkoliv zahradní bob patří k nejméně hořkým odrůdám, přesto v něm může částečná hořkost přetrvávat. Suchá semena bobu namočte nejlépe přes noc do vody, a než je začnete vařit, vodu slijte a zalejte je novou. Vodu osolte. Uvařená zrna bobu propasírujte nebo ze slupek vytlačte jejich obsah, což bob zbaví případné hořké chuti.

Zdroj obrázku: Freepik

Z bobu můžete například připravit chutný salát. Uvařená měkká semena nebo pouze dužninu z nich smíchejte v míse s cherry rajčátky, nakrájenými napůl, a s jemně nakrájenou jarní cibulkou. Zvlášť ve sklenici smíchejte trochu octa, oleje a cukru a použijte jako zálivku do salátu. Před podáváním nechejte salát odležet na chladném místě.

Pokud máte rádi bramborovou kaši a nebojíte se experimentovat, přidejte k bramborám také suché boby, které jste předtím, jak je uvedeno výše, namočili do vody. Vodu osolte a přidejte do ní petrželovou nať a případně další koření podle vaší chuti. Měkké brambory a bob propasírujte, vmíchejte do nich trochu másla a mléka nebo jíšky a chutná příloha je hotová.

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/fava-beans
Přidat na Seznam.cz