Zatracované tuky nejsou jenom špatné. Ty zdravé jsou pro tělo zásadní

Tuky jsou považovány za nezdravou složku jídelníčku. Není to tak úplně pravda. Tukům se nemůžeme úplně vyhýbat, jelikož tvoří velmi důležitou součást naší potravy. Bez tuků by v našem těle nefungovalo vše tak, jak má. Jak vybrat ty správné a potřebné tuky?

Tuky a kardiovaskulární onemocnění

Vyberte si ty správné tuky. Nejde tolik o množství, jako o kvalitu. Důležité je množství nasycených kyselin a obsah cholesterolu. Nepříznivě z tohoto hlediska je na tom máslo, sádlo, smetana, plnotučné mléko, vepřové maso, kokosový olej a sýr s vyšším obsahem tuku v sušině. Spotřeba těchto potravin by měla být co nejnižší.

Je nutné snížit tuky na nulu?

Možná vás napadá, zda není nejbezpečnější se tukům zcela vyhnout. To je nežádoucí, protože je ve stravě potřebujeme. Jsou nositelem vitamínů rozpustných v tucích a usnadňují jejich vstřebávání do těla. Vyloučit je tedy nemůžeme. Můžeme je ale nahradit zdravějšími tuky, například řepkovým olejem.

Zdroj obrázku: Freepik

Nejvhodnější jsou rostlinné tuky

Tekuté rostlinné oleje patří mezi nejvhodnější. Mají nejméně nasycených mastných kyselin a nejvíce nenasycených. Jejich další výhodou je, že neobsahují cholesterol. Výjimkou je kokosový olej, který obsahuje nejvíce nasycených mastných kyselin. Kokosovému oleji je vhodné se z tohoto důvodu vyhýbat. A pokud se rozhodujete mezi rafinovaným olejem a olejem lisovaným za studena, vhodnější jsou rafinované. Rafinací se odstraní z olejů většina nečistot, které se v nich mohou nacházet, a jsou ve výsledku zdravější.

Jaké tuky použít na smažení

Ačkoliv smažení není vhodný způsob úpravy pokrmů, pokud již musíte smažit, upřednostněte rostlinné oleje. Ty, které nejsou lisované za studena a mají vysoký kouřový bod. Nejlépe zase vychází řepkový olej. Ačkoliv je velice oblíbený olivový olej, ten se hodí pouze na rychlou tepelnou úpravu.

Zdroj: https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/different-fats-nutrition/
Přidat na Seznam.cz