Květák nesmí v jídelníčku chybět. Jednoduché triky ho zbaví zápachu i nadýmání

Květák je velmi prospěšná zelenina. Má mnoho zdravých látek a lze ho připravit na milion způsobů. Dá se vařit, smažit, grilovat a tím výčet rozhodně nekončí. Může se však květák jíst syrový? A jak vařit květák, aby nám z něj nezapáchala celá kuchyně? To se dozvíte v našem článku.

Nepříjemný zápach při vaření

Pokud nechcete, aby se z vařícího květáku šířil nepříjemný zápach, stačí přidat do vody, ve které ho vaříte, čajovou lžičku jedlé sody nebo půl sklenice mléka. Žádný z produktů neovlivní chuť zeleniny. Tato zelenina se dá úspěšně dusit, péct a grilovat. V každé variantě chutná trochu jinak. Stojí za to otestovat všechny z nich, abyste si vybrali tu nejchutnější verzi pro vás.

Květák je velmi prospěšný při mnoha onemocněních. Obsahuje například jedinečný sulforafan, což je sloučenina se silnými antioxidačními vlastnostmi. Kromě toho existuje řada dalších antioxidantů v květáku, včetně vitamínu C, E a manganu. Tím vším napomáhá snížit zánět v těle a toxický účinek volných radikálů. Květák je jedním z druhů zeleniny, které dokážou bojovat proti rakovině.

Zdroj obrázku: Freepik

Kdo by neměl jíst květák

Květák je těžko stravitelný, proto je lepší ho nekonzumovat večer. Nadýmá, a proto se nedoporučuje při podrážděných střevech a těhotným ženám. Tento účinek lze snížit, pokud budeme květák vařit s kmínem nebo koprem. Ačkoli je zelenina bohatá na jód, nedoporučuje se lidem s poruchami štítné žlázy. Obsahuje složky, které narušují absorpci jódu z potravinářských výrobků.

Rozhodně by ho neměli konzumovat lidé s hypotyreózou a Hashimotovou chorobou. Při jiných poruchách štítné žlázy je třeba udržovat střídmost. I když to nebývá zvykem, tato zelenina se dá jíst i syrová. Může být elegantním doplňkem k salátům. Může se také jíst samotná jako občerstvení mezi jídly.

Zdroj: https://www.bbcgoodfood.com/glossary/cauliflower-glossary
Přidat na Seznam.cz