Královna podzimu vládne nejen mezi dekoracemi. V kuchyni ji lze zužitkovat do posledního kousku

Dýně mají mnoho barev, tvarů i velikostí. Najdete bílou, černou, zelenou, žlutou, se skvrnami nebo pruhy. Stejně tak mohou být kulaté i podlouhlé. Vážit mohou jeden kilogram, ale také půl tuny. Při poklepání vydávají dutý zvuk, podle kterého poznáte, že nadešel jejich nejlepší čas. Podívejme se, co všechno byste měli znát o dýních, které jsou pokladem každého podzimu.

Blahodárné vlastnosti dýně

Dýně má velmi nízký obsah kalorií. Více než 90 procent dýně se totiž skládá z vody. Jde sice o sladkou zeleninu, ale hladinu cukru v krvi vám příliš nezvýší. Navíc příznivě ovlivňuje práci slinivky břišní. Dýně je bohatá na vitamíny A, D, E, K, B, C, PP, draslík, hořčík, vápník, železo, fosfor, selen, měď, mangan, fytosteroly a kyselinu linolovou.

Jistě vás nepřekvapí, že tato sytě oranžová zelenina je také velmi bohatá na betakaroten, který chrání plíce, žaludek, tlusté střevo i sliznice. Navíc působí proti rakovině, pečuje o zrak a pomáhá také při astmatu nebo nachlazení. Dýňová semínka můžete použít k léčbě kinetózy, nevolnosti, impotence nebo benigní hyperplazie prostaty.

Zdroj obrázku: Freepik

Proč byste měli jíst dýni pravidelně?

Dýňová dužina působí jako antiemetikum a doporučuje se těhotným ženám i kojencům, protože dokáže obohatit jídelníček. Dýňová semínka jsou úžasným zdrojem zinku a omega-‍3 mastných kyselin. Konzumovat je můžete syrová, pražená na pánvi nebo v troubě. Díky tepelné úpravě klesne riziko nákazy bakterií E.coli.

Pro své zdraví můžete používat také dýňový olej, který se nejvíce využívá v kosmetice. Má pozitivní účinky na strukturu vlasů a nehtů. Navíc urychluje jejich růst. Dokáže regenerovat a zklidnit podrážděnou pokožku. Léčí záněty a pomáhá v boji proti akné. Žádný z těchto dýňových produktů byste neměli podceňovat. Jejich síla je obrovská a mohou vám výrazně zlepšit zdraví.

Zdroj: https://franklin.ces.ncsu.edu/2021/10/pumpkins-health-benefits-and-preserving-tips/
Přidat na Seznam.cz