Alkohol se podepíše nejen na játrech. O slovo se přihlásí i cukrovka a nadváha

I když všichni dobře víme, že alkohol poškozuje zdraví, stále zůstává nejoblíbenějším stimulantem. Pivo pité v horkých dnech, víno k relaxaci nebo svatební přípitek jsou součástí mnoha kultur. Zatímco příležitostně konzumované nápoje by neměly představovat vážnou hrozbu pro zdraví, časté zvedání skleničky má vážné následky.

Alkohol a obezita

Nadměrná tělesná hmotnost je problém, který postihuje až 60 procent populace, proto je důležité vědět, jaké faktory nadváhu podporují. Alkohol, často nazývaný také jako prázdné kalorie, je proto třeba vyřadit z jídelníčku, pokud se snažíte zhubnout. Ne každý si je vědom toho, jaké mechanismy kromě kalorického obsahu konzumovaných nápojů podporují přírůstek hmotnosti.

Poruchy centra hladu a sytosti vedou ke zvýšení chuti k jídlu. Jsou výsledkem účinku alkoholických nápojů na určité hormony, jako například serotonin a leptin. Nedostatečné množství spánku, které se pojí s celonočními večírky, a spánek ovlivněný alkoholem také způsobují nesrovnalosti v sekreci ghrelinu a leptinu.

Zdroj obrázku: Freepik

Nejvíce kalorický alkohol

Pokud se chystáte na oslavu a obáváte se dalších kalorií, ale nechcete se úplně vzdát alkoholu, přiblížíme vám, kterému je lepší se vyhnout. Na 100 ml jsou hodnoty následující: pivo – 43 kcal, vodka – 231 kcal, červené víno – 83 kcal, suché bílé víno – 66 kcal, sladké bílé víno – 280 kcal, whisky – 250 kcal, tequila – 230 kcal. Přestože víno není z hlediska kalorií horší než pivo a vodka, jeho spotřeba nese nižší riziko viscerální obezity, která podporuje kardiovaskulární onemocnění, metabolické syndromy a mnoho dalších zdravotních komplikací.

Tento obzvláště nebezpečný typ obezity může postihnout i štíhlé lidi, protože tuk se soustřeďuje kolem vnitřních orgánů a zůstává bez povšimnutí. Alkohol, a zejména pivo, obsahuje mnoho sacharidů a ty rychle vstupují do krevního oběhu a jeho spotřeba způsobuje přesměrování energie těla k jejich eliminaci, a to na úkor jiných procesů včetně zpracování glukózy a hormonů, což následně vede ke snížení účinnosti inzulínu. Toto vše přispívá k cukrovce 2. typu.

Zdroj: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC543875/, https://www.huffpost.com/entry/calories-in-alcohol_n_59662962e4b005b0fdca211d, https://www.delish.com/food-news/g3513/the-alcohol-with-the-most-calories/, https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight, https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/Alcohol-and-weight-gain, https://www.cdc.gov/alcohol/fact-sheets/alcohol-use.htm, https://www.health.harvard.edu/blog/sorting-out-the-health-effects-of-alcohol-2018080614427
Přidat na Seznam.cz